Hopp til innholdet

Økonomisjef

Avdeling ledelse økonomi og innkjøp, Finnmarkssykehuset HF

Søk på stillingen

Hvordan responderer du på økonomikontroll, analyse- og budsjettarbeid?

Økonomisjefen er leder for økonomiavdelingen som består av avdelingene budsjett/analyse, regnskap og innkjøpsavdelingen. Økonomiavdelingen har ansvar for å levere riktig beslutningsinformasjon, regnskap og budsjett til administrerende direktør, styret og ledere med budsjettansvar.

Regnskapsavdelingen og Budsjett og analyse har kontorsted i Hammerfest og Innkjøpsavdelingen er lokalisert i Kirkenes. Disse er en del av Finnmarkssykehuset HF som er fylkets største virksomhet med cirka 2000 ansatte, og et budsjett på 2,7 milliarder kroner.

Finnmarkssykehuset er i omstilling hvor det kreves store endringer i driftsform for å bringe økonomien i foretaket tilbake i sunn balanse. Du finner derfor ikke en økonomistilling i Finnmark som er mer spennende i en tid med krevende oppgaver innen utvikling og omstilling. Du vil lede medarbeidere som har etablert et godt faglig miljø, høy motivasjon og kompetanse og som strekker seg langt i en hektisk arbeidshverdag.

Vi mener at Finnmarkssykehuset HF er en arbeidsplass med gode muligheter for videreutvikling og personlig vekst. Vi er opptatt at våre medarbeidere skal ha et godt liv i Finnmark og legger til rette for at medarbeidere skal ha tid til familie og fritidsaktiviteter der vi tilbyr mulighet for delvis hjemmekontor og fleksibel arbeidstidsordning. 

Tiltredelse etter avtale.

Arbeidsoppgaver

  • Ansvar for at foretaket til enhver tid er complient i forhold til lover, regler og oppdragsdokument innenfor økonomiområdet
  • Ansvarlig for at alle ledere med budsjettansvar til enhver tid har tilgjengelig styringsinformasjon på et slikt format at de kan utøve god styring av egen enhet
  • Utarbeidelse av års- og langtidsbudsjett og gjennomføre budsjettprosesser
  • Kvalitetssikring, kvalitetskontroll og kvalitetsforbedring av budsjett, regnskap og økonomioppfølging
  • Saksforberedelse til styre
  • Iverksettelse og følge opp vedtak fattet i styre eller overordnede organer som gjelder foretakets økonomi
  • Drifts - og personalansvar for de ansatte i avdelingen inkludert rekruttering, helse-, miljø og sikkerhet og kompetanseutvikling
  • Bidra til god informasjon/kommunikasjon og godt samarbeide innad i egen avdeling, mellom de øvrige enhetene og eksterne samarbeidspartnere
  • Finnmarkssykehuset HF er i utvikling og endringer i arbeidsoppgaver kan derfor skje

Kvalifikasjoner

  • Høyere utdanning i økonomisk administrative fag fra høgskole/universitet
  • Erfaring med økonomistyring og budsjettarbeid fra helseforetak eller andre større organisasjoner
  • Relevant erfaring med tilsvarende arbeid i ledende rolle
  • Fortrolig med bruk og vedlikehold av økonomisystemer og annet IT - verktøy
  • Du må beherske norsk skriftlig og muntlig. For alle stillinger i Finnmarkssykehuset er det ønskelig at du har kjennskap til samisk språk og kultur

Personlige egenskaper

  • Analytisk, trygg og strukturert 
  • Gode samarbeids - og kommunikasjonsevner
  • Du fremstår tydelig og setter krav
  • Du leverer etter avtale og er pålitelig
  • Personlig egnethet legges vekt på for alle våre stillinger

Vi tilbyr

  • Medlemskap i en av landets beste pensjonsordninger, KLP
  • Fleksibel arbeidstid og mulighet for hjemmekontor
  • Finnmarkssykehuset HF ligger i Tiltakssonen i Finnmark og Nord-Troms, som blant annet gir deg disse økonomiske fordelene: Gratis barnehage, 12 timer gratis SFO per uke, årlig nedskriving av studielån på inntil 60 000 kr/år, skattefradrag på alminnelig inntekt på ca. 20 000 kr/år og billigere strøm. For en familie med for eksempel to barn i barnehage innebærer dette en besparelse/økonomisk fordel på ca. 190 000 kr/år! 
  • Gode velferdstilbud
  • Betaling av reise/flytteutgifter i henhold til gjeldende reglement dersom du må flytte for å begynne hos oss
  • For bolig anbefaler vi å sjekke ut facebooksiden "Utleie, leie og kjøp - salg av boliger i Hammerfest kommune" 🔗 https://www.facebook.com/groups/312167232199135

 

Viktig informasjon til deg som søker

  • Husk å legge med vitnemål/autorisasjon. Ved utenlandsk utdanning må vi ha autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra NOKUT (www.nokut.no)
  • Praktisk informasjon finner du på denne siden
  • Vi ønsker at du oppgir minimum 2 referanser
  • Kun søkere som søker elektronisk via WebCruiter vil blir vurdert
  • I henhold til offentlighetsloven kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten
  • Som en del av vår rekrutteringsprosess, kan kandidater bli bedt om å gjennomføre personlighetstest for å bedre forstå deres egenskaper og tilpasning til rollen
Søk på stillingen